Macierz RAID wydaje się bezpiecznym rozwiązaniem do przechowywania danych. Pomimo tego usterki macierzy RAID zdarzają się bardzo często. Są to zarówno błędy ludzkie np. omyłkowe skasowanie danych jak i zdarzenia losowe takie jak przepięcie w sieci lub kontakt z wodą. Poniżej przedstawiamy listę usterek macierzy.
Rodzaje usterek macierzy
Lata naszej praktyki w przywracaniu danych zapisanych na macierzach RAID, NAS, chmurach domowych i wirtualnych maszynach pokazały, że najczęściej do utraty danych dochodzi na skutek:
- usterki dysków macierzy wśród których wyróżniamy:
- uszkodzenie głowicy dysku
- uszkodzenie elektroniki dysku
- pojawienie się błędów na powierzchni dysku tzw. błędnych sektorów
- uszkodzenie pamięci dysków SSD
- uszkodzenie kontrolera dysku SSD
- zużycie podzespołów z których zrobione są dyski
- błędy w oprogramowaniu sterującym pracą dysku
- omyłkowego usunięcia danych z macierzy
- celowego usunięcia danych
- błędów urządzeń, które sterują pracą macierzy takich jak serwery, kontrolery, UPS
- sformatowania dysku lub dysków wchodzących w skład macierzy
- przerwy w dostawie prądu
- nieudanej próbie automatycznej naprawy macierzy po jej restarcie
- zamiany dysków miejscami w macierzy
- nieudanej próbie naprawy macierzy po wymianie jednego z dysku lub dysków na nowe
- ataku wirusów lub atak ransomware np. na skutek pobrania zainfekowanego załącznika z e-maila.
Usterki macierzy – co dalej
Kluczowe znaczenie w odzysku danych z macierzy mają działania przeprowadzone bezpośrednio po utracie danych. Jeśli nie masz doświadczenia z macierzami lub nie jesteś pewny co robić, nie podejmuj prac na własną rękę. Zamiana dysków miejscami lub próba odbudowy macierzy mogą skutkować trwałą utratą danych. W sieci znajduje się wiele poradników i programów do odzyskiwania danych z macierzy. Najbezpieczniej jest jednak w pierwszej kolejności ustalić przyczynę awarii i zaplanować krok po kroku dalsze działania. Chaotycznie działania i ingerencja w macierz mogą utrudnić lub uniemożliwić odzyskiwanie danych.
Zapraszamy do kontaktu telefonicznego, technicy AVIDATA udzielą praktycznych porad co robić w przypadku awarii serwera.
Utraciłeś dane z macierzy? Zadzwoń do nasi uzyskaj praktyczne wskazówki postępowania w przypadku awarii macierzy.
Całodobowy telefon 730 028 969.