Menu Close

USTERKI MACIERZY

Macierz RAID wydaje się bezpiecznym rozwiązaniem do przechowywania danych. Pomimo tego usterki macierzy RAID zdarzają się bardzo często. Są to zarówno błędy ludzkie np. omyłkowe skasowanie danych jak i zdarzenia losowe takie jak przepięcie w sieci lub kontakt z wodą. Poniżej przedstawiamy listę usterek macierzy.

Rodzaje usterek macierzy

Lata naszej praktyki w przywracaniu danych zapisanych na macierzach RAID, NAS, chmurach domowych i wirtualnych maszynach pokazały, że najczęściej do utraty danych dochodzi na skutek:

  • usterki dysków macierzy wśród których wyróżniamy:
    • uszkodzenie głowicy dysku
    • uszkodzenie elektroniki dysku
    • pojawienie się błędów na powierzchni dysku tzw. błędnych sektorów
    • uszkodzenie pamięci dysków SSD
    • uszkodzenie kontrolera dysku SSD
    • zużycie podzespołów z których zrobione są dyski
    • błędy w oprogramowaniu sterującym pracą dysku
  • omyłkowego usunięcia danych z macierzy
  • celowego usunięcia danych
  • błędów urządzeń, które sterują pracą macierzy takich jak serwery, kontrolery, UPS
  • sformatowania dysku lub dysków wchodzących w skład macierzy
  • przerwy w dostawie prądu
  • nieudanej próbie automatycznej naprawy macierzy po jej restarcie
  • zamiany dysków miejscami w macierzy
  • nieudanej próbie naprawy macierzy po wymianie jednego z dysku lub dysków na nowe
  • ataku wirusów lub atak ransomware np. na skutek pobrania zainfekowanego załącznika z e-maila.

Usterki macierzy – co dalej

Kluczowe znaczenie w odzysku danych z macierzy mają działania przeprowadzone bezpośrednio po utracie danych. Jeśli nie masz doświadczenia z macierzami lub nie jesteś pewny co robić, nie podejmuj prac na własną rękę. Zamiana dysków miejscami lub próba odbudowy macierzy mogą skutkować trwałą utratą danych. W sieci znajduje się wiele poradników i programów do odzyskiwania danych z macierzy. Najbezpieczniej jest jednak w pierwszej kolejności ustalić przyczynę awarii i zaplanować krok po kroku dalsze działania. Chaotycznie działania i ingerencja w macierz mogą utrudnić lub uniemożliwić odzyskiwanie danych.

Zapraszamy do kontaktu telefonicznego, technicy AVIDATA udzielą praktycznych porad co robić w przypadku awarii serwera.

Utraciłeś dane z macierzy? Zadzwoń do nasi uzyskaj praktyczne wskazówki postępowania w przypadku awarii macierzy.

Całodobowy telefon 730 028 969.